Idag är det val!

Ja så kom dagen då man måste bestämma sig. Suck och stön! Det känns inte helt okej att välja ett parti (eller block) som inte helt står för mina värderingar men samtidigt så måste jag ändå välja det som mest representerar mina värderingar och framför allt PRIOriteringar. Och jag är absolut inte expert så det gör det hela ännu svårare. Man vill ju välja ett parti eller block som trots allt är det som jag anser är bäst för Sverige.

Jag tycker att folkpartiet har rätt i att man behöver satsa på skolan, men att förebygga oroligheter, är mycket mer effektivt än hårdare regler i skolorna, och då speciellt redan i familjerna eftersom det är där bristbehov som leder till våld etc (och värderingarna) präglas in i våra ungdomar.

Jag tycker att Socialdemokraterna har rätt i man inte bekämpar våld med våld och att kriminalitet inte blir mindre av längre straff. I slutänden så behöver man välja mellan om man ska satsa på upprättelse för den drabbade eller om man vill satsa på att kriminaliteten inte uppstår eller kommer igen efter ett långt fängelsestraff. De två sakerna går nog inte att kombinera nämligen, är jag övertygad om.

Jag tycker att Vänsterpartiet har rätt i att alla barn ska ha möjlighet att göra roliga saker på sina lov och ha rätt till en ekonomisk trygghet. Men jag håller absolut inte med dem om att man ska tvinga människor att dela lika på föräldraförsäkringen. Det finns så många orsaker till det så jag orkar inte skriva dem alla. Men man kan säga att OM de skulle genomför det, så skulle de göra samma misstag som det borgerliga blocket gjorde när man sänkte A-kassan INNAN man skapat fler jobb. Det man gör lika är att man tvingar människor att leva på kvinnans lön halva föräldraledigheten INNAN man har jämlikhet och jämstäldhet på arbetsmarknaden... Med mera med mera med mera....

Jag tycker Moderaterna har rätt i att man ska försöka hålla företagen kvar i Sverige - i alla fall de privata. Och privata företag konkurrerar mer om priser och kvalitet, vilket gynnar kunderna i längden. Men jag tycker inte att den som är rikast och har bäst försäkring ska få bättre vård eller komma före i vårdköerna. Lägre skatter leder också att man inte kan satsa på den Offentliga sektorn på samma sätt som om man har högre skatter och det leder till minskad trygghet för dem som inte har samma möjligheter som andra. Men den värsta tabben de gjort är ändå att människor kan utförsäkras om man är sjuk "för länge". De har misslyckats med att se till att människor som INTE kan arbeta, kan fortsätta vara sjukskrivna under en längre tid, utan att behöva sjukpensioneras eller tvingas leva på socialbidrag. Däremot tycker jag moderaterna har en rätt okej arbetspolitik i stort.

Jag stör mig också en hel del på att många människor troligtvis väljer parti efter partiledare. Partiledaren ÄR inte sitt parti men ska representera det. Det trista är att många röstar på ett parti där ledaren är mer trygg, lugn och ger ett bättre intryck i stort än en svagare. Men det säger inget om hela partiets pollitik. Att alianserna däremot är eniga och kan styra som helhet, är jätte viktigt, men det tycker jag nog båda blocken lyckats med.

Med mera med mera med mera med mera.... Herre gud, skulle nog kunna skriva i en evighet. Orkar inte gå igenom varje parti.

Det sista jag stör mig på, är att oavsett vilket parti eller block jag väljer, så kan jag aldrig fullt ut veta att deras prioriteraingar som jag trots allt valt att rösta på - inte sker på bekostnad av något annat som jag prioriterar lika högt. Hur vet jag helt säkert att pengarna inte tas från något jag värderar lika högt som det de valt att satsa på? 100 % säker kan man nog aldrig vara.

Well... Det är banne mig inte lätt det här. Någon som har lust att starta ett nytt parti?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0