Nässpraysberoende

Idag har jag bestämt att jag ska testa mig själv lite. Jag ska försöka uthärda en hel dag utan nässpray!! Till saken hör att jag blev beroende av nässpray i slutet av min graviditet då jag blev kraftigt förkyld i vecka 36. Jag sov redan ganska dåligt som det var och jag var väldigt orolig att inte ha krafter när förlossningen skulle ske, så jag gick till apoteket och köpte mig min första nässpray i livet. När man är gravid, så har man ju sämre immunförsvar än normalt och jag anar att det var det som gjorde att förkylningen höll i sig i över två veckors tid. Men själva nästäppan fortsatte och därför fortsatte jag med sprayen eftersom jag annars skulle få ännu sämre sömn. Jag tänkte - bara tills barnet kommit, sen ska jag sluta!

Men men men.... När så Neo tittade ut, fick jag en liten chock. Jag hade nog förberett mig väl när det gäller det mesta. Det var inte ALLS så jobbigt med barn och att ta hand om ett barn som många sagt genom åren. Jag har inga problem med att arbeta och ta i och att ta hand om det lilla knytet var faktiskt BARA roligt! Säkert inte alla föräldrar som tänker så - men så var min lille kille så otroligt önskad och längtad efter också. :)

Den stora chocken som jag inte riktigt fattat, var att han inte sov på nätterna! Han hade inte alls fått in någon form av dygnsrytm och kunde vara vaken timmar i sträck på natten. Men eftersom jag ammade, så hade jag ett visst skydd genom att min kropp klarade sig bättre utan sömn än om jag inte gjorde det och sköterska på förlossningskliniken tipsade oss om att män inte klarar sömnbrist lika bra som kvinnors om ammar och att det ofta är orsaken till slitningar första tiden i förhållanden. Så det är jag som vaknat på nätterna - och av naturliga skäl, eftersom jag ammat och det första tiden var det enda sättet att få honom att somna om.

Efter några mjölkstockningar, magkatarr och fyra förkylningar på ett halvår (och jag som brukar vara sjuk KNAPPT en gång per år i vanliga fall!!), plus det faktum att jag gått in i väggen en gång i tiden, så ansåg jag att det inte var värt att DESSUTOM få brist på sömn pga nästäppa. Så jag har använt den där sprayen flitigt sen dess.
Men nu är det ungefär ett år sen så nu borde det kanske vara dags att försöka sluta - speciellt som jag snart ska börja jobba igen och mer än någonsin behöver tänka på min hälsa.

Så idag bestämde jag mig för att testa mig själv. Jag har inte tagit nässpray sen i natt och klockan är nu halv nio på morgonen. Vi får se hur länge jag håller ut. Min dröm vore att täppan försvinner till i kväll då jag ska lägga mig men jag anar att den kommer hålla i sig i några dagar - minst. Men men... hoppas kan man ju alltid.

Nu ska jag gå och se hur det går för snickarna. Idag är de klara med fönstrena, säger de. Just nu håller de på att sätta upp listerna runt fönstrena. Det är JÄTTE fint, vill jag lova!

Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0