Samlingsskiva av partier och block?

Jag måste erkänna att jag är aningen frustrerad inför valet nu på söndag. Alla partier har bra och dåliga förslag, anser jag och igen av dem har ett partiprogram som saknar frågetecken. Usch! Det mest frustrerande är nog ändå att allt det som låter bra, ändå kan få konsekvenser på saker jag inte vet om. Visst - den där prioriteringen låter bra - men på bekostnad av VAD??? Hur kan jag veta att den där prioriteringen inte sker på bekostnad av något jag också prioriterar? Ibland får jag lust att rösta blankt, frustrerad över att inte helhjärtat kunna rösta på något parti som har en ideologi som gör mig trygg.

Så... Min stora önskan hade varit att göra en samlingsskiva precis som man gör när man laddar ner musik lagligt från Internet. Sen gör man sin egen samlingsskiva med de bästa låtarna. Varför inte göra samma sak i politiken. Partierna lägger fram sina förslag och väljarna röstar fram vilka förslag som faller dem mest i smaken. Sen får politikerna jobbet att prioritera förslagen i den ordning väljarna valt och på bekostnad av sånt väljarna valt bort, så borde det väl bli det mest demokratiska beslut som tagits. Jag fattar ju att det inte går rent praktiskt och att man får väga in en massa faktorer - petitesser som pengar osv osv osv... Men i min idealvärld - min utopi, skulle det fungera perfekt! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0