Ytterligare ett recept!

Min kycklinggryta

Jag har börjat göra en kycklinggryta som jag tror Per Moberg hade gillat. Såsen gör jag nämligen på hemmagjord fond! Den tar lite tid att tillaga IOM att man gör den från grunden. Men i gengäld så är den fantastiskt god och påminner mig om min egen mammas grytor när jag var liten. Neo äääälskar den! Den är ju mild, nyttig och god även för de små. :)

Så här gör jag den=

1 färsk hel kyckling
1 paket med grytgrönsaker
(tror de flesta butiker har dem) dvs en bit purjo, en gul lök, 2 morötter, en bit rotselleri, en palsternacka.
Hacka allt i mkt grova bitar.

Lägg kyckling och alla grönsaker i en stor kastrull och täck med vatten.
Lägg till tio 10 vitpepparkorn och 3-4 lagerblad och koka upp!
Låt sen småputtra i drygt en timme.

Plocka sen ur kycklingen, sila bort grönsakerna och var noga med att spara skyn (fonden). Reducera skyn genom att låta den stormkoka en halvtimme eller så. (kolla till den då och då)

Häll i grädde på känn, kanske 2 dl, gör en toppredning på 2 msk mjöl blandat med lite grädde, häll i och koka upp. Salta på känn (eller en kycklingbuljongtärning)

Rensa kycklingen när den svalnat. Dela i mindre bitar och lägg i grytan med såsen. Klart!!

Jätte gott med färsk pasta eller ris och en god sallad till! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0