Vårkänslor!

Trodde benhårt att jag inte skulle ha något att göra när jag är deltidssjukskriven och därför klättra på väggarna. Klättrar gör jag visserligen då och då ändå, men jag var visst mer företagsam än jag trodde. ;)

Jag har rensat, fixat och donat i vår städskrubb, rensat bland Neos gamla kläder, gått långa promenader med Aslan (gör jag iofs ändå alltid) och kommit igång med träningen på allvar. Och det förvånar mig faktiskt lite hur bra kroppen svarat på träningen! Förmodligen är det en följd av att jag numera äter Propavan som hjälpt mig väldigt mycket med nattsömnen och därmed återhämtningen.

Jag har tyvärr fått tillbaka magkatarren sen jag började jobba halvtid, om än inte lika frekvent och intensiv. Min terapeut säger att kroppen ofta kräver betydligt längre tid ifrån den stressutlösande faktorn och symptomorsakande faktorerna än Försäkringskassan ofta kan ge.

Man ska inrikta sig på "de friska sidorna", heter det och se vad man kaaan göra snarare än vad man inte kan. Låter bra på pappret men om kroppen inte hinner återhämta sig efter sjukdom helt så sliter man bara ännu mer på kroppen och man kommer med extremt stor sannolikhet bli sjuk igen. Många är de människor som råkar illa ut pga det.

Det är en hemsk elitistisk människosyn i Sverige idag, tycker jag, där man delar in människor i bra/dåliga, starka/svaga osv. En syn som för övrigt iiingen egentligen mår bra av - inte ens de som tillhör dem som passar in i mallen.

Jag är iaf glad att man äntligen erkänt att Dynamisk terapi har lika stor effekt som den mycket populära KBT. Men det korrekta sättet att beskriva det är nog mer att olika terapiformer behövs för att kunna individanpassa vad varje person behöver.

Har man för mycket skit i bagaget och för mycket omedvetet som påverkar i nuet, så passar kanske Dynamisk terapi bäst. Men man ska orka och våga se sitt förflutna också och då kan KBT vara en början. Exempelvis alltså.

Nu ligger Neo och sover sött. Han har hostat och snuvat lite smått i säkert två månader nu. IOM att vi har husdjur så måste vi ta reda på om detta bara är en seg infektion, pollenallergi....eller hemska tanke - pälsdjursallergi! Vill knappt tänka tanken! Nåja, försöker att inte ta ut något i förskott!

Vi har iaf hittat på en hel del roligt senaste tiden också! Har varit på badhuset med Natasza och hennes son, tjejträff med mina vänner, haft syster och hennes underbara, charmiga son Elliot och min pappa på besök och ikväll ska jag lämna far och son hemma och ut och fika och gå på bio med Camilla! Ska bli mysigt!

Resten av veckan är faktiskt oplanerad men jag lyckas nog fylla luckorna om jag känner mig själv rätt! ;)
Hej så länge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0