Tänkvärt

“Människor som fått sin individualitet respekterad under uppväxten blir väldigt sociala. De som blir egocentriska och förlorar sin empatiska förmåga är de som har fått utstå många kränkningar och motgångar under uppväxten.”

“När vi talar om självkänsla är beröm lika destruktivt som kritik.”

“När föräldrars ord och handling inte hänger ihop, är det handling som gör störst intryck på barn.”

“Vill jag lära mig att älska mitt barn eller vill jag få bekräftat att hon älskar mig?”

“Ett kränkt barn slutar inte älska sina föräldrar, det slutar älska sig själv.”

“När man inte känner sina föräldrars gränser blir man osäker, otrygg, helt passiv, eller hyperaktiv och under alla omständigheter; ensam. Dessa barn söker inte gränser, de saknar kontakt.”

“Både genom straff och genom belöning uppstår det hos barnet ett behov av att göra det som lönar sig. I båda fallen är det omöjligt för barnet att bygga upp en självkänsla.”

“Den bästa tumregeln är att man aldrig ska göra något för barn som de kan göra själva.”

“Kvaliteten på våra relationer handlar väldigt lite om vad vi gör och väldigt mycket om hur och varför vi gör det.”

“Det finns bara en orsak till att ungdomar ljuger: De upplever att föräldrarna inte kan hantera sanningen.”

“Barnuppfostran äger rum mellan raderna. Hur lär sig barn att hantera konflikter? Jo, de observerar hur de vuxna gör det. Det är ingen idé att be barnen vårda sitt språk när de pratar med föräldrarna om föräldrarna svär åt varandra.”

/Jesper Juul en av Danmarks bästa familjeterapeuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0