Brev från Högskolan!

Igår fick jag brev från Högskolan där all information kring hur jag ska hitta information på deras hemsida fanns. Man har sin egen sida på deras hemsida och med hjälp av olika lösenord och koder, så kan man hitta schema, studentlitteratur etc.

Man är också tvungen att registrera sig där för att inte bli struken från utbildningen. En vecka innan start, ska man dessutom registrera sig på första kursen, för att CSN ska betala ut första månadsbetalningen (eller vad man nu ska kalla det) och för att få läsa första kursen öht. Det tog ett tag att gå igenom allt och lära sig hur sidan är uppbyggd, men till sist hade jag fått tag på i alla fall den viktigaste information jag behöver inför skolstarten och registrerat mig samt skapat egen sida.

Det är inte utan att det börjar pirra i magen när man får sådana där brev i brevlådan! Plötsligt blir det mer tydligt att jag börjat en ny era i mitt liv. Jag har förvisso pratat med mina chefer och fått klartecken att jag kan jobba extra hos dem typ, när jag känner att jag har tid över för det. Jag ska också jobba på somrarna för att dryga ut CSN-kassan. Dvs.... när och OM jag känner att jag orkar.

6 böcker verkar det som att jag måste köpa också varav två av dem - måste jag vara aktsam så att jag får senaste upplagan av. Hur mycket jag kommer använda dem är också osäkert. Vissa av dem kanske jag kan låna på bibliotek, medan andra av dem, kanske jag bör köpa eftersom jag kommer arbeta med dem titt som tätt under hela utbildningen. Man rekommenderas att vänta med att köpa dem till kursstarten eftersom någon av böckerna kan ha blivit struken helt och eftersom det kan ha tillkommit nya - plus att man kan få rekommendationer kring vilka man behöver köpa och vilka man kan låna. Problemet är väl då att möjligheterna att få tag på billiga och begagnade böcker minskar radikalt. Att man dessutom får böckerna så snabbt som möjligt, är väl också något som känns tryggt så att man kan sätta igång med skolarbeten så snart som möjligt och inte hindras att man inte har boken tillgänglig.

Det är mycket att tänka på. Men de flesta inköpen utöver kurslitteratur är gjorda nu. Jag har köpt laptop, väska till den, en skolväska, pärmar, mappar, pennor, sudd och almanacka. Skrivblock har jag i överflöd då jag fick en hel bunt av dem av min far för inte så länge sedan.

Spännande är detta i alla fall, det ska gudarna veta!!
Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0