Neos språkstörning ❤️

Neo är sååå duktig! Han kämpar med extra-materialet specialpedagogen gett oss över sommaren och han läser överallt! Skyltar, reklam, tidningar, på teven - you name it! 


Han börjar bli medveten om att han har en språkstörning nu men vi föräldrar är noga med att påpeka - förhoppningsvis på ett barns nivå, att han inte är ett dugg mindre smart än sina kompisar för det! 


Det tog ett tag för oss föräldrar att inse att intelligens inte har något med hans språkstörning att göra! 


Något som sorgligt nog många verkar förväxla eftersom Neos arbetsminne är lite sämre. Men ni skulle se hur han kompenserar för detta! Hur han hittar andra vägar, hur bra kompis han kan vara och hur snabbt han ser samband i vardagen! 


Jag tänker ibland på all den okunskap människor levt med förr!

"Han är lite trög"

"Hon är långsam"

"Han är inte så smart den där"

Hur många känner inte igen det där?! 


Jag själv kan tyvärr räcka upp en hand och villigt erkänna att jag haft mängder av åsikter som sannerligen delat upp människor i klasser och olika värden. Omedvetet och undermedvetet i någon slags förhoppning om att få "passa in". Och VILL man verkligen passa in i det där umgänget där sådant är viktigt?!!


Jag vill idag passa in i en miljö där det viktiga är att man inte skadar andra människor eller djur, varken fysiskt eller psykiskt - i den mån man kan och orkar! I en miljö där individualitet och egenheter är något som tillför värme... i en tillåtande miljö där människor inte är rädda! 


När jag ser på mitt barn så inser jag att han - trots sina föräldrars brister - just klarar det där - att vara hel och göra saker på SITT sätt och vågar bara vara! 


Härom dagen fick jag höra att en yngre kille i Förskoleklass hade hoppat på Neo och tagit stryptag. Som tur var så rusade lärarna dit och lyckades dra iväg killen. Anledningen?!


Jo... de hade tittat på film och den där killen hade skrattat när några barn i filmen slog ett annat barn. Neo hade vänt sig om och sagt "Det är väl inte roligt när de SLÅR killen heller!"


I rest My Case! Mission completed! ❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0