Farliga människor

Jag tycker det är spännande (och skrämmande!) att betrakta hur människor interagerar med varandra i vardagen. Oftast tycker jag folk rent allmänt fungerar på ett logiskt sätt med vettiga värderingar, man reflekterar över vad som är rätt eller fel, agerar efter det och försöker leva ett så bra och friktionsfritt liv som möjligt.

Men ibland märker jag att rädsla styr människor i alla möjliga sammanhang. När en grupp människor reagerar och agerar helt absurt pga vad en eller flera auktoritära psykopater har bestämt ska vara de sociala normerna i ett visst socialt sammanhang, är ett sådant exempel.

Att man pga detta så att säga VÄLJER att se olika scenarier ur EN synvinkel skapad av en psykopat eftersom allt annat är skrämmande och farligt. Detta får mig nästan att spy! När människor som ska vara "experter" på konflikthantering själva blir rädda för psykopaten och väljer att inte gå in i en konflikt med dessa, så har man ju någonstans misslyckats ganska så katastrofalt.

Jag lägger ingen skuld i de människor som försöker ducka från psykopaten, men det är beklagligt att man inte har kommit längre än att man kan "se igenom" den auktoritet som många psykopater bär med sig i konflikter - att bara för att någon LÅTER övertygande - så är det psykopaten säger alltid rätt!?

När folk har ett behov av att idealisera människor för att känna sig trygga, så tappar de bort sig själva, tror jag. Man glömmer att syna bakom fasaden - eller så vågar man inte.

Ja ja.... nu ska jag sluta att spy galla. Jag vet att många säkert undrar vad i herrans namn hon pratar om. Jag är bara så innerligt trött på den okunskap som finns i världen och de psykopater som styr vårt medvetande! Trött på att se på och se rädsla i människors ansikten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0