Tanten har drabbats av en ”välfärdssjukdom”....

(null)

Idag spenderade jag en stor del av förmiddagen på Vårdcentralen. Anledningen är att jag sen drygt 1 vecka haft molande tryck/värk vid nedersta, högra revbenet. 

Ni som är pålästa, fattar ju säkert att det handlar om Gallsten. Detta drabbar främst överviktiga kvinnor över 40. Kvinna ja, över 40 ja....men överviktig? 🤔🧐😀

En läkare förklarade för mig att det finns en variant som är starkt ärftlig och då spelar vikten ingen roll. Min mamma hade det, vet jag. 

Därför är nu mina räder i choklad-skafferiet nu ett minne blott! (Hur ska jag överleva!! 😩❤️) 

Samtidigt med värken så har jag varit riktigt rutten i magen...och tydligen så att det är helt ordagrant rätt!! För när en sten hindrar gallan att sippra ut i maten, så ruttnar maten i tarmarna!! 

Dessutom är det vanligt med illamående och kräkningar. Inte sååå kul för en Emetofob att höra!!! 

Inte verkar stenarna kunna bli mindre heller. Man ska utesluta en viss mat och lägga till en annan. Kolesterolrik mat och svårsmält mat går bort! 

Och mina älskade äpplen kan jag nu bara äta i äppelpajer!

Men men...det finns ju så klart de som har det värre! Utöver detta, så har jag nog en rätt bra hälsa! Och det är jag väldigt tacksam för så klart! 😊❤️😊❤️😊❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0