Familjen testar PEF -mätare

Jag har idag köpt en PEF-MÄTARE eftersom Jonas röker och har anlag för hjärtinfarkt och dessutom kol. Så nu har vi en blodtrycksmätare och en PEF-MÄTARE. 

Hans resultat var dock i linje med vad han ska ha för sin längd och ålder. Enligt olika källor så minskar rökningen dock resultatet rejält, så han har nog egentligen rätt bra lungor från början. Alltid bra att ha ett riktvärde att jämföra med ifall något förändras. 

Själv fick jag 460 vilket är 60 mer än medelvärdet för min längd och ålder. 

Neo hade absolut bäst värde....vilket kanske talar för att hans gener kommer från sin pappa...om Jonas INTE hade rökt. Neo fick nästan 200 när han fått in tekniken. Nästan dubbelt så mycket som medelvärdet för hans längd och ålder. 

Tja... Alltid bra att ha koll på sådana här saker. Nu undrar ni kanske varför jag plötsligt börjat inhandla hälsotester osv. Hela Jonas släkt på hans fars sida, har gått bort i hjärtinfarkt. Och hans pappa insjuknade i det för bara 2 dagar sen. Efter ballongsprängning osv, så klarade han sig. 

Men det lämnar i alla fall mig, med en liten gnagande oro.

Om man har det i generna...att det närmast är ödesbestämt att det ska ske...så är det ju många gånger viktigare än annars att leva hälsosamt. Det innebär ju att det blir ÄNNU viktigare att tänka på sådant som kan bidra till en hjärtinfarkt i unga år.... Tja... Och själv måste jag hålla HLR- kunskaperna vid liv!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0