Översittare

Alla människor förtjänar respekt och hänsyn. Ingen förtjänar något annat - till den dagen att man bevisar något annat.

Men respekt kan ges på olika sätt och ibland beter sig folk respektlöst mot andra, till synes helt omedvetet. Svaret blir då eventuellt ett respektlöst gensvar och har då "givaren" inte uppfattat att hon/han skickat iväg ett respektlöst budskap som det respektlösa svaret bygger på, så utvecklas snart ett spel där någon är offer och den andre/ förövare.

Sen kan man bete sig respektlöst på ett social accepterat sätt - vilket kan göra mig arg ibland. Om någon talar "till" en annan person snarare än "med", exempelvis. Detta tycker jag mig ofta se om några i en socialt sammansvetsad grupp ser en person som "barnslig" eller "trasig". Det ger plötsligt vissa den auktoritära möjligheten och "rättigheten" att tillrättavisa "offret" (som säkert ofta samtidigt kan ses som förövare etc).

En tillrättavisning må vara befogad, men om själva sättet att prata med den här människan ändras - om man börjar tala "till" den här människan snarare än "med", så tycker jag att folk har skyldighet att vara lite lyhörda.

Även om den här personen beter sig "barnsligt", "omoget" osv, så ger det inte automatiskt andra rätten att inte respektera henne eller honom!! Självklart ska man ingripa om ex någon far illa av det "barnsliga" beteendet. Men om det är personen själv som gör det så måste det få vara hans eller hennes eget val hur man vill hantera det. Den rätten har man alltid som människa!!

Det finns en fin gräns tycker jag - när man ingriper och tvingar någon till en förändring i positiv riktning på ex lång sikt och att kränka någon. Alla är inte mogna att ta itu med sig själva eller sina problem. Man måste få göra det valet själv!

Jag blir mäkta irriterad över den här socialt accepterade respektlösheten!!
Jag önskar fler kunde se steken från båda sidor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0