Påsken är här!

Jag har säkert berättat om det här förut. Jag blir alltid lite nostalgisk och tänker tillbaka på mina egna Påskaftnar som jag upplevde som barn.

Vi var nästan alltid både i Lysekil och Hunnebo eftersom mina mor- och farföräldrar bodde där. Först i Lysekil och på eftermiddagen i Hunnebo - mkt pga den stora Påskefyr man har där varje år. Påskefyren i Hunnebo är verkligen spektakulär! I alla fall minns jag den som sådan när jag var liten.

Saken är att fyren är riktigt stor - och belägen på en halvö, vilket gör att den liksom lyser upp både vatten och land. När jag sen fick höra om alla häxor som for till Blåkulla, så skapade det en stämning som var magisk för mig!

Under dagen så hade jag och alla mina kusiner klätt ut oss till Påskegubbar och Påskekärringar och knackat på hos alla vi kunde för att dela ut våra teckningar och få godis eller pengar i utbyte. Minns att skörden oftast var fenomenal!!

Inte nog med att man firar Påskafton på så många olika sätt i Sverige, men jag tycker mig ha märkt att man liksom allt oftare avdramatiserar Påsken och dess betydelse. Istället verkar Halloween ha tagit över traditionerna och det känns lite sorgligt, tycker jag.

Jag har försökt leta upp sagoböcker som på ett spännande och kul sätt beskriver häxornas färd till Blåkulla osv men har verkligen inte hittat mycket alls!

Det vore väl ändå ett bra uppslag till en bra bok! Eller varför inte en film!!

Ja ja. Själv har jag iaf Påskpyntat och handlat godsaker. Imorgon far vi till Alingsås för att fira med min familj. Det ska bli trevligt! Tror till och med att de ska ha en fyr!

Idag skulle jag ha hängt med mina vänner ut, men pga extrema psykosomatiska besvär, så får jag lugnt stanna hemma. Nu ska jag försöka sova - för det gjorde jag knappt ngt alls natten till idag!!

See ya!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0