Hos sjukgymnasten

Var hos sjukgymnasten igår och fick svar på många frågor. Att jag har så dålig rörlighet i mina handleder, beror på att mina underarmsmuskler är relativt korta. 

Att jag ibland känner det som en muskelknuta på ena sidan av skulderbladen, beror inte på en knuta som jag tidigare trott, och förklarat för mig, utan beror på att jag har en ganska bred/rymlig bröstkorg, dvs revbenen är för nära skulderbladen. 

Är för övrigt överrörlig i hela kroppen utom handleder och fotvrister. Jag kompenserar dock detta bra iom att jag är såpass stark rent fysiskt. Jag är riktigt stark i hela kroppen över lag och ligger ganska långt över genomsnittet. Däremot är jag såpass stark i övre delen av ryggen, framför allt latissimus dorsi, att bålen inte hänger med. Det beror inte på att jag är svag i bålen. Är väldigt stark även där. Det beror snarare på den obalans det medför pga att jag är så extremt stark i latissimus och kan belasta den muskeln med så stort motstånd i träning. 

Över lag så är jag i bättre form än de flesta i min ålder men jag måste tänka på hållningen och sitta rak i ryggen eftersom jag är såpass överrörlig i ryggen. Tja... Det var väl det. 

Det blir med andra ord fortsatt fokus på Plankan och andra bålstärkande övningar på gymmet, och mindre fokus på övre delen av ryggen. 

Att jag blir så trött av Crosstraining jämfört med cykling och kan cykla på högre genomsnittlig puls, beror på att mina muskler blir snabbare trötta än mitt hjärta i crosstraining. Mina "cykelmuskler" är vana vid det motstånd jag ger dem. Ironiskt nog så drar det alltså mer kalorier att cykla trots att jag känner mig mindre trött av det, kan cykla med högre motstånd och högre puls. Däremot bygger jag mer muskler av Crosstraining eftersom kroppen inte är lika van vid det. 

Det var väl allt... Bara att kämpa på med andra ord och tänka på hållningen!! 😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0