Mysig julhelg!

Det är inte utan att man är lite trött efter denna helgen. Men jag ääääälskar jul och jag hoppas innerligt att jag kan överföra den entusiasmen till vår son. :) I regel så ger man ju sina barn samma känsla för de stora helgerna som man själv har och har haft som barn. Så man får se till att njuta och ha det bra, ta hand om sig själv och varandra och då kommer barnen automatiskt ha det underbart också, är jag övertygad om.

Min mamma äääälskade att fixa och dona kring julnär jag var barn och har gjort det hela mitt liv - så länge vi fick ha henne hos oss. Vi pysslade, bakade pepparkakor, pappa skötte julmusiken och aldrig var det så glatt och kärleksfullt i vårt hem som kring jul när jag var barn. Jag och mina syskon skrattade och hade skoj, och stämningen i huset var maaagisk!! Den där magin blir nog svårslagen, har jag en känsla av. Vi alla var på så otroligt gott humör och alla våra jular har kompenserat för den tråkiga hösten med trist skola och allt, som var innan.

Vi gjorde ändå vårt bästa för att Neo ska börja få den magiska julkänslan som hör till. Hela min släkt är jultokiga och det är svårt att inte smittas av den glädjen - den euforin och magiska stämning som skapas pga det. Alla barnen smittas ju av sina föräldrar och kommer man till mina släktingar på minsta dåligt humör, så är man snart glad igen. Barnen kittlas av spänningen kring vad tomten har att ge och mat- och godisfaten är överfulla.

Vi har en tradition som min mamma införde till vårt julfirande. Vi kallar det julklappsleken. Det är vansinnigt roligt och även om man inte vinner så är det jätte kul! Det hela går ut på att alla köper julklappar för 50 kr var. Det roliga är om några köper lite urtrista saker också - det leder nämligen till gapskratt. En disktrasa ex eller diskborste, är oslagbart som julklapp i julklappsleken. Men här och var döljer sig också en chokladask - eller varför inte en trisslott.

Hur som helst. Med hjälp av ett par tärningar så slår man om man har tur - antingen en etta eller en sexa. Om man slår en sexa får man plocka ett paket ur högen av julklappar. När alla paket är slut, öppnar man sina paket så att alla kan se vad man fått. Sen börjar nästa runda. Alla slår tärningarna igen. Om man får en etta, så får man plocka något av grannarnas paket (man sitter i en ring) och slår man en sexa, så plockar man från vem man vill. Allt styrs med hjälp av ett tidur och ingen vet när tiden är ute. Självklart går det ut på att få så många julklappar som helst och triss-lotterna brukar vara extra intressanta. :)

Sen kommer så klart tomten - i vanliga fall så brukar vi skippa tomten eftersom alla är vuxna nu (fast julklappar ger vi varann så klart ändå!) men iom att vi numera har en liten knatte på ett år så var det SJÄLVKLART att vi skulle ha tomte! Min bror fick ställa upp och "hämta tidningen" så att säga. :)

Vi äter också en storslagen julmiddag och hela tiden bjuds på fika och godis. Ingen går hungrig från en julafton med vår släkt. DET är en sak som är säker! :)

Över lag så blev eftermiddagen jätte rolig! Det enda lilla abert under eftermiddagen var så klart saknaden av min mamma. Hennes starka inflytande under julen är uppenbar - hon var motorn, drivkraften och organisatören. Det kommer krävas mycket av oss andra för allt lyckas utan henne. Men vi gör vårt bästa och jag vet att det är det min mamma vill. Jag är övertygad om att hon är med oss och att hon ser oss och ler. Hon vet vilken kärlek som finns i vår familj och det är det enda som räknas!

Lägger in lite foton från den stora dagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0