Jätte trevlig Påskhelg!

Jag kommer ursprungligen från Sveriges Västkust. Och på Sveriges Västkust, så vet man hur man firar Påsk! Döm om min besvikelse när jag var barn och min familj flyttade till Stockholm och det visade sig att man istället lade fokus på Valborg - en så uuuurtrist högtid! Fackeltåg och sång? Öh? När man kan dansa runt en Påskefyr på en stor ö och fantisera att man befinner sig på Blåkulla och ser hur häxorna flyger och skrattar runt elden. Så fantiserade i alla fall jag när jag var barn. :) Vi har nästan alltid firat våra Påskar i Hunnebostrand och där är man alltid väldigt duktiga på att tända en stooor brasa som vi kallar Påskefyren. För extra stor effekt, så är den på en ö, till vilken man kan gå, över en bro. Blåkulleeffekten blir total!

Jag minns hur min pappa berättade för mig hur man förr i tiden trodde att häxorna for till Blåkulla för tidernas största fest, tillsammans med djävulen. Ja det må vara hur opassande som helst - med tanke på att många kvinnor och män fick sätta livet till pga detta för några år sen, men som barn så väckte detta fantasierna till liv! Att man sen klädde ut sig till Påskekärring, knackade dörr och bjöd på sina egenhändigt ritade teckningar (slarviga - man satsade på kvantitet - för att få störst utdelning - jag var väl inte dum heller! ;) ) och fick massor av godis och pengar av snälla tanter och farbröder, det gjorde liksom denna högtid till den näst största på året och helt klart en högtid man såg fram emot!!

Min farmor och mormor brukade alltid köpa oss barn varsitt påskägg som var fyllt med godis. Detta var godisets storhelg minsann! :) Mormor brukade alltid slinka i en irriterande clementin eller annan frukt som jag frustrerat lade undan - och oftast ignorerade.

Så det var ju inte så konstigt att vi än idag far dit - nu med min egen son. Jag hoppas kunna berätta samma underbara historier som jag själv fick höra och kunna skapa samma magi kring högtiden som jag själv har upplevt. Men det viktigaste är nog att man som vuxen SJÄLV har roligt, inte bara känner press osv, för jag tror barn känner av sådant där och då får inte de roligt heller. Och kul hade vi denna helg!

Min far, syster, hennes sambo och min bror var redan i Hunnebo när vi kom dit. De arbetade ihärdigt med att göra i ordning pappas båt så att den kan komma i vattnet i vår. Vi hade med oss fika och min syster hade gjort lunch och detta smaskade vi i oss nästan direkt när vi kom dit.

Några promenader senare och en blixtvisit hos min farbror som tagit över och nu bor i min farmors hus, så for vi hem till min farbror på middag och fest. Det var jätte trevligt och de bjöd på en helt otroligt god grillad fläskfilé med potatisgratäng!! Tusan om den inte slog proffskockarnas alltså! Super! Som pricken över iet så grillade min farbror också ananas. Smaskigt minsann! Och sist - men inte minst, så fick vi god tårta också. :) Sen gick jag, Neo, Jonas, min syster, hennes sambo och min bror till Påskefyren. Några foton där blev det men som alltid, så gör sig eld inte riktigt på kort. Trist! Brasan blir väldigt stor om man ser den från land ute på ön och med alla raketer - som jag lärt mig förr var gevärsskott för att skjuta häxorna som flög till Blåkulla, så gav det extra effekt! Egentligen gillar jag inte smällare och raketer med hänsyn till djuren men nu kunde jag inte låta bli att njuta lite av det faktiskt.

Hur som helst. Neo var så klart jätte trött - flera timmar senare läggdags än han är van vid och han sov hela vägen hem.

Idag har vi storstädat huset, gått en låååångpromenad, ätit god middag ute på altan och bara njutit av det fina vädret! Nu är det väl dags att förbereda sig för jobb igen - vi får se hur det blir. Jonas tycker jag ska unna mig att vara ledig imorgon också eftersom det är en röd dag. Vi får se hur jag klarar det. ;)

Nu är det nog dags att kika till min son. Han har hittat en av mina keramikkorpar som lossnat från sin plattform. Hm.... Kanske bäst att se till honom lite tror jag minsann.

Hej så länge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0