Plugghästen!

Ja det kanske har märkts här på bloggen med frekvensen av uppdaterade inlägg, att jag haft en del att göra på dagarna.

Som sagts så har jag i alla fall klarat de två största tentor jag någonsin gjort. Riktigt biffiga, var de. Jag träffade flera som gått om en av kurserna jag nu är klar med, eftersom de inte klarade tentan första gången, vilket gjorde mig mer än lovligt nervös veckan innan vi fick besked om hur det gått på tentan, kan jag säga. Det slutade iaf väl med flera VG på delproven, vilket kom som en smärre chock! Men det hade räckt med Godkänd för att jag skulle vara nöjd med tanke på hur svåra de var!

Nu läser jag Ekonomistyrning och Marknadsföring och det är två kurser som jag än så länge känner att jag åtminstone hänger med i. Ekonomistyrningen är väldigt fokuserad på ekonomisk matematik medan marknadsföringen är mer fokuserad på sådant jag hoppas kunna arbeta med efter denna utbildning - om jag nu fortfarande känner för det när jag är klar.

Men allt är inte skola!

Vår lille solstråle här hemma fortsätter charma oss på dagarna. Små guldkorn kommer ibland när man minst anar det. På kvällen när han är lite kinkig och trött, så har det ibland kommit en väldigt gullig kommentar lite då och då. "Mamma, ledsna pojkar kan inte borsta tänderna"! Eller "mamma, ledsna pojkar kan inte ta av sig kläderna"! :D

Vi har fått ett schema på Förskolan, med vilket personalen nu försöker hjälpa Neo med språket. Måste erkänna att det är lite si och så med engagemanget efter skola och arbete, med den biten här hemma. Vi vill så klart inte att Neo ska halka efter de andra barnen i utvecklingen. Han ligger precis på gränsen. Man har ju alltid nytta av kunskap på olika sätt - oavsett om det handlar om att bara tala för sig själv eller att förstå olika sammanhang. Dessa bitar är ju så klart jätte viktiga! Men jag vill ändå betona att jag kommer göra allt i min makt för att inte projicera min egen brist på självkänsla på Neo. Dvs att man måste prestera för att älska sig själv.

När det gäller skola och kunskap över huvud taget så är jag iofs inte särskilt orolig. Kunskap har aldrig varit en akilleshäl för mig. Det har däremot idrott varit. Där får jag som förälder passa mig noga eftersom prestation inom detta område - allt som har med motorik, koordination, styrka och snabbhet, alltid imponerat på mig. Det är nog lätt att börja hoppas att ens egen lille parvel ska prestera. Det är lite märkligt ändå eftersom jag aldrig haft några issues i idrott. Jag fick aldrig bollen i bollsporter, men det hade inget att göra med om jag klarade att hantera bollen att göra.

Neo spelar innebandy på söndagar och tycker det är jätte kul!! Han springer och springer och skrattar nästan hela tiden. Och DET är ju det som är viktigt! Det är nog viktigt att vara lite vaksam på vilka värderingar man omedvetet projicerar på sina barn genom det man prioriterar i olika sammanhang. Men att vara medveten om det, måste ändå vara ett bra steg på vägen, känner jag.

Så jag fortsätter kämpa med att vara medveten... ;)

Jag har i alla fall hunnit julpynta lite men några lussebullar har jag inte hunnit baka. En käck julkalender från Lego, har Neo i alla fall fått. Varje lucka innehåller en liten påse med legobitar som ska kunna gå att bygga ihop till olika små leksaker. Riktigt fiffigt, tycker jag!

Var på en liten julmarknad inne i stan med Natasza och Neo men det blir nog inga fler julmarknader i år. Jonas jobbar varenda helg och själv spar jag nog hellre sparpengarna eftersom CSN gör att man numera måste prioritera vad man gör på dagarna och vad man inhandlar.

Till helgen ska han i alla fall få åka till Leklandet med sin kompis Caspar medan hans mamma tar ett break från studier och pratar med Caspars mamma. Det ska bli mysigt! Om allt vill sig väl, så ska jag också till Mellerud på lite adventsmys/middag med mina vänner. Det ska också bli väldigt trevligt! Nu ska jag umgås med min son! Han har lekt hela kvällen med sin pappa här så han är helt slut nu så vi får väl se hur "pigg" på att umgås med sin mamma han är. :)

See ya!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0