En liten uppdatering

Nu var det så länge sen jag skrev något att jag inte riktigt vet vart jag ska börja.

Mina dagar har under året varit rejält fyllda av studier. Så till den milda grad att jag har tvingats sitta både vardagskvällar och hela helger. Detta har givetvis varit extremt krävande, speciellt eftersom jag har en liten kille som behöver sin mamma.

Jag har förvisso en omtenta i Nationalekonomi att "se fram emot" i slutet av sommaren, men annars har jag i alla fall betat av de flesta kurserna det här året. Frågan är ändå hur mycket jag har lärt mig. Tempot har varit så oerhört högt att jag ibland tvingats fråga mig själv hur mycket jag egentligen kommer komma ihåg när året gått.

De kurser som tillämpat en del praktiskt lärande som exempelvis Ekonomisk redovisning och ironiskt nog Mikro- och Makroekonomi är nog kurser som ger mer på lite längre sikt än exempelvis Marknadsföring. Detta känns ju sådär, eftersom det var Marknadsföring jag hade tänkt syssla med i framtiden. Så jag har varit tvungen att tänka om lite. Jag klarade kursen så inga problem där. Mycket av det jag var tvungen att lära mig teoretiskt, har jag redan sysslat med rent praktiskt i mitt jobb som säljare, och det var ju så klart en fördel. Men kursen var på engelska och jag upplever så här i efterhand att jag mest lärde mig en himla massa ekonomiska termer i Marknadsföring på engelska i både den kursen och Ekonomistyrning.

Jag har gjort mer än studerat under året, trots allt. Nu på våren har jag haft betydligt mer tid över och jag och Jonas har då passat på att fixa med vårt hus och vår trädgård.

Vi har exempelvis flyttat infarten från en gata till en annan gata. (vårt hus ligger ju i en gatukorsning). Vi har sått gräsmatta och brutit upp asfalt. Vi har flyttat stockar, stenar, köpt brevlåda, och det största projekten av alla - byggt staket! Vi har även hyrt in lite folk som tapetserat om i lilla hallen och hela vägen upp för trappan i hallen uppe på ovanvåningen.

Vi har också målat tak i kök, hall och toalett vita. Vi har skaffat skydd till skorstenen och jag har planterat lite örter i en stor pallkrage!

Vi har nu tre äppleträd (ett vinter- ett höst och ett sommarträd), ett päronträd, ett plommonträd, rabarber och minikiwiträd.

Midsommar jobbade Jonas medan jag och Neo for till Mellerud för att träffa mina vänner där.

Jag mår alltid så bra när jag träffar mina vänner. Jag känner att jag kan vara mig själv fullt ut, utan krav på att man ska bete sig enligt strikta sociala regler och måste "vara något", som man så fint brukar beskriva det.

Det enda som är viktigt är att man inte skadar andra människor. Man känner en mänsklighet som inte går att beskriva. Man känner att allt är genuint. Det är inga spelade känslor, inget spel över huvud taget, inga konstlade ord tagna ur en social regelbok och man vågar slappna av och bara vara. Jag har insett att just detta, är något jag värdesätter oerhört högt. Att få vara i ett socialt sammanhang där det inte är farligt att vara sig själv. Inte minst för Neos skull.

Idag öser regnet ner. Tanken var att vi skulle fara till Liseberg med vänner och barn idag, men vi har skjutit på det till imorgon och hoppas få lite uppehåll och slippa bli blöta.

Istället så har jag och Neo handlat skor och kläder och sitter nu och tittar på film och äter blåbärspaj. Mysigt ska det vara!
Nej, nu är det dags för familjens gamling att få komma ut och nosa lite.

Hej så länge!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0