Neos klass

Jag har nog inte riktigt beskrivit Neos klass förut.

Eftersom jag själv blev mobbad som barn, så har ämnet givetvis varit laddat för mig. Jag har dock hela tiden varit öppen med det - pratat med fröknar om hur klassen mår och hur Neo mår i klassen. De vet om min egen bakgrund - hur det kan grumla mitt objektiva omdöme och att jag inte alltid klarar att se situationer helt med friska ögon.

Det har verkligen inte varit några som helst problem under detta första år i Förskoleklass. Vi har haft en fantastisk kommunikation med lärare samt logoped och vi upplever att klassen varit riktigt bra.

Fröknarna har berättat lite för mig om klassen. En av Neos kompisars mamma har dock en lite mer "nyanserad" bild av hur klassen mår än den jag får av fröknarna.

Tjejerna i klassen har varit lite i luven på varann. En av tjejerna är direkt elak mot både tjejer och killar. Neo säger dock att hon inte är elak mot honom men mot andra barn.

Ett par killar i klassen är riktiga bästisar. En tredje går mellan "killgänget" och bästisarna. En annan kille är lite utanför och drar frenetiskt i en av Neos närmaste kompisar för att få en bästis.

Neo är en av killarna i "killgänget". Han och tre andra killar är fyra trygga killar som har roligt ihop och sällan bråkar. De är duktiga på att turas om, att leka tillsammans och är omtänksamma mot varandra.

Neo är lite av clownen i gänget, har en av fröknarna sagt. Han försöker få barnen att skratta och är lite av en pajas. Det är ju snudd på omöjligt att veta detta som förälder om man inte är delaktig så det känns väldigt bra att veta hur min son har det med andra barn. Speciellt med mina egna erfarenheter som referens.

Nu vet vi förvisso inte vilken lärare Neo kommer få till hösten och vi vet inte hur klassen kommer förändras psykiskt med detta. Det viktigaste för mig är ändå att veta att Neo kan ta hand om sig själv, skyddar sig själv på ett bra sätt samt är en bra kompis.

Jag kommer nog aldrig fullt ut kunna slappna av och lita på Neos kompetens och hans förmåga med andra barn och det är så klart inte bra för Neo om jag visar det direkt och indirekt i mina handlingar och ord. Jag är dock medveten om det och vilka fällor jag kan ramla i där jag påverkar honom mest - och det är ju en stor fördel så klart.

Och eftersom han är omtyckt i klassen och har flera goda vänner, så kan jag ändå finna tillräckligt med styrka för att ge Neo det mesta han behöver. Det måste jag ju lyckas någorlunda med...han mår ju faktiskt riktigt bra! ❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0